Ігри та вправи для розвитку пізнавальних процесів
СКРИНЬКА З КАЗКОЮ
Мета: розвиток фантазії, зв’язного мовлення, творчого мислення.
Матеріал: 8—10 різних фігурок, коробочка.
Хід гри
Виймати довільно фігурки з коробки. Треба вигадувати, ким або чим цей предмет буде в казці. Коли історія закінчилася, предмети збирають разом, і починається нова історія. Важливо, щоб кожного разу вийшла закінчена історія та щоб дитина в різних ситуаціях вигадувала різні варіанти дій із тим самим предметом.
ЧАРІВНА ТРУБА
Мета: засвоєння дитиною протилежних якостей предметів; розвиток пізнавальної функції, уяви.
Матеріал: журнал або аркуш паперу, згорнутий у трубочку.
Хід гри
Показати дитині «чарівну трубу» і сказати, що якщо подивитися крізь неї на предмет, то він змінить свої властивості на протилежні. Запропонувати дитині подивитися крізь трубу на предмети й розповісти, як вони змінилися.
ДОПОМОЖИ КОЛОБКУ
Мета: розвиток пізнавальної уяви, творчого мислення, пам’яті, мовлення; визначення послідовності подій.
Матеріал: картки із сюжетом із казки «Колобок» (виготовляють із двох книжок-маляток — по картці на кожний сюжет).
Хід гри
Нагадати дитині казку про Колобка, показати картки. Потім картинки змішують, дитина витягує кожну з них і продовжує розповідь із того місця, якому відповідає картинка.
Якщо дитина впоралася із завданням, запропонуйте їй розповісти казку в зворотньому порядку, начебто плівка прокрутилася назад.
СТАРА КАЗКА НА НОВИЙ ЛАД
Мета: розвиток мовлення, уяви, творчого мислення, освоєння понять «більший — менший — ще менший».
Матеріал: казка «Три ведмеді», кружечки, що позначають ведмедів (коричневі, різних розмірів), червоний кружечок (дівчинка).
Хід гри
Згадати з дитиною казку, використовуючи картинки.
Попросіть дитину вигадати «казку навпаки»: ведмеді заблукали й потрапили до дівчинки. Що вони стали б робити, як повелися? Ведучий пропонує за допомогою кружечків розіграти нову казку.
Магазин
Мета: розвиток пам’яті.
Запропонуйте дитині “піти в магазин” і купити необхідні предмети, назви яких потрібно запам’ятати. Починати слід з 2-3 предметів
Чарівна торбинка Мета: розвиток пам’яті, уваги.
Покладіть в непрозору торбинку 10-12 іграшок, добре знайомих дитині (фігурки тварин, машинки, різні предмети). По одній виймайте іграшки і розповідайте про їх призначення, виставте всі іграшки в ряд, щоб малюк міг добре роздивитись. Покладіть іграшки до торбинки та запросіть малюка назвати іграшку, що є в торбинці і розповісти, як з нею можна гратися. Потім пограйтесь цими іграшками з дитиною.
Що змінилося? Мета: розвиток пам’яті, уваги.
Розкладіть на столі 5-6 предметів, які не пов’язані між собою, які неможливо згрупувати: м’ячик, книга, тарілка, молоток, груша, вазочка. Запропонуйте дитині запам’ятати, що де лежить. Коли дитина відвернеться, поміняйте місцями 2-3 предмети, а потім запитайте: “Що змінилося?” Для ускладнення збільшуйте кількість предметів.
Пари картинок
Потрібні пари картинок, пов’язаних одна з одною за змістом. Розкласти їх попарно, наприклад: олівець – альбом, вишня – малина, книжка – окуляри, дерево – ліс. Закрийте один ряд, коли малюк підтвердить, що запам’ятав, але обов’язково попередьте, що закриєте, і треба буде згадати його, користуючись другим. Якщо дитина легко справляється із завданням, ускладніть його, поступово збільшуючи кількість пар картинок, скорочуючи час розглядання картинок, віддаляючи зв’язок між картинками.
Картинка допомагає слову
Візьміть 10 картинок і підберіть до них по слову, пов’язаному з картинкою за змістом. Розкладіть їх впереміш. Запросіть дитину уважно подивитись і запам’ятати. Потім попросіть відвернутись і заберіть 4-5 картинок, які стосуються як мінімум трьох різних груп. Нехай малюк подивиться і визначіть, яких картинок не вистачає.
Знайди зайве слово
- Старий, дряхлий, маленький;
- Хоробрий, злий, відважний, сміливий;
- Яблуко, слива, огірок, груша;
- Молоко, сир, сметана, хліб;
- Година, хвилина, літо, секунда;
- Ложка, тарілка, каструля, сумка;
- Сукня, светр, шапка, сорочка;
- Мило, зубна паста, шампунь, совок;
- Береза, дуб, сосна, полуниця;
- Книга, телевізор, радіо, комп’ютер.
Протилежне за значенням
Початок – …, день – …, твердий – …, легкий – …, покупець -…, свій -…, далекий -…,
чистий – …, високий -…, великий -…, сміливий -…, світлий -…, відкритий -…
Гімнастика для пальчиків (для дітей з 4 років)
Мета: розвиток міжполушарних взаємозв’язків головного мозку, розвиток тонкої моторики.
- Руку покласти на стіл долонею донизу і по черзі згинати пальці: середній, вказівний, великий і т.д. Виконувати по черзі кожною рукою.
- Покласти руки долонями доверху. Піднімати по одному пальцю спочатку на одній руці, потім на іншій.
- Долоні лежать на столі. По черзі піднімати пальці одразу обох рук.
- Швидко касатися кінчиками пальців великого пальця. В один бік, починаючи з мізинця, і в інший бік – з вказівного пальця. На одній руці, на другій, на обох одразу.
- Зажати олівець між середнім та вказівним пальцями. Далі виконувати рухи так, що спочатку зверху знаходиться середний палець, а потім -вказівний.