Логопедичні вправи для дітей – Комунальна установа Маловільшанської сільської ради «Маловільшанський інклюзивно-ресурсний центр»

Логопедичні вправи для дітей

Для уроків у домашніх умовах вам знадобиться дзеркало, ігровий настрій і бажання дитини займатися.
Мовні тренування проводять 1-2 рази на день. Тривалість одного заняття — від п’яти до двадцяти хвилин.

На перших порах беріть одну вправу. Щотижня або кожні три дні вчіть нову. Освоєну в попередні дні вправу повторюйте.

Почніть зі статичних вправ. Вони допомагають зміцнювати м’язи артикуляційного апарату, а також формувати правильні склади мовних звуків.

«Віконце»
Рот широко відкрити і в подальшому утримувати це положення.
«Брамка»
Губи розтягнути в усмішці, зуби залишаються щільно стиснутими.
«Хоботок»
Зуби щільно стиснути, губи витягнути вперед, немов хоботок слоненяти.
«Млинець»
Широкий, розпластаний язик спокійно покласти на нижню губу, рот напіввідкритий.
«Капкан»
Широкий язик прикусити за бічні краї корінними зубами, кінчик язика при цьому опущений за нижні різці.
«Сердите кошеня»
Кінчиком язика впертися в нижні різці, широка спинка язика круто вигнута, рот відкритий, губи розтягнуті в сторони.
«Жало»
Рот відкрити, гострий язик висунути з рота (по можливості далі).
«Чашечка»
Рот широко відкрити, язик в формі зігнутої чашечки підняти до верхньої губи (нижня губа йому в цій справі не допомагає!).
«Грибок»
Рот відкрити, широкий язик міцно присмоктується до піднебіння верхньою поверхнею, під’язикова вуздечка розтягнута — як гриб на довгій ніжці.
«Трубочка»
Язичок згорнути (схожий на порожню трубку), губи округлити навколо язика, вони допомагають утримувати важку позу.

Об’єднуючи дві статичні вправи в єдину зв’язку, отримуємо динамічні композиції.
«Брамка» — «Хоботок». Зуби щільно стиснути. Під рахунок «раз-два» губи то розтягуються в усмішці, то витягуються вперед. Слідкуйте, щоб зуби протягом усієї комбінації не розмикалися, а міміка була природною (малюк не повинен мружити очі).
А далі можемо виконувати такі вправи:
«Млинець» — «Трубочка»,
«Млинець» — «Жало»,
«Млинець» — «Чашечка»,
«Млинець» — «Грибок».
Коли дитина освоїла ці вправи, час перейти до другої, більш складної частини логопедії.
«Гойдалки»
Вузький язик поперемінно тягнеться то до носа, то до підборіддя. Нижня щелепа при цьому опущена, її положення фіксовано, рот широко відкритий.
«Маляр»
Рот широко відкрити. Довгий вузький язик, немов кисть маляра, старанно «фарбує» піднебіння вздовж і поперек. Нижня щелепа нерухома.
«Змійка»
Вузький язик максимально висунути з рота. Він робить швидкі коливальні рухи з боку в бік (як це робить язиком змія). Рот відкритий, нижня щелепа нерухома. Губи розтягнуті в сторони.
«Індик»
Широкий язик викидаємо з рота і б’ємо по верхній губі, видаючи при цьому характерні звуки розсердженого індика: «бл-бл-бл». Нижня щелепа опущена, вона не рухається в такт роботі язика!

Артикуляційних вправ потребують губи і нижня щелепа.
«Рибка»
Зуби міцно стиснути, губи витягнути вперед. Губи то розкриваються, то змикаються (як це робить ротиком рибка в акваріумі).
«Воронка»
Висунути нижню щелепу, рот відкрити, зуби розімкнути. На рахунок «раз» губи витягуємо вперед, на рахунок «два» втягуємо губи всередину рота, підвернувши їх за зуби. Зробити не менше 10 повторів.
«Образа»
Покусати нижніми передніми зубами верхню губу не менше 10-15 разів. Нижня щелепа максимально висунута вперед.
«Литаври»
Губи злегка загорнути за зуби всередину рота. Поплескати ними однією до іншої, видаючи при цьому характерний поплескуючий звук. Повторити не менше 10 разів.
«Конячка, яка фиркає»
Губи розслабити, пофиркати, наслідуючи конячці. Повторити не менше 10 разів.
«Засув»
Нижню щелепу висунути вперед якнайдалі. Посувати нею з боку в бік не менше 10-15 разів з максимальною амплітудою.
«Хованки»
Тут є три варіанти.
заховати верхню губку, прикусивши її нижніми передніми зубами. Видно тільки нижню губу, вона тягнеться вгору, до носа. Утримувати такий стан не менше 5 секунд.

заховати нижню губку, прикусивши її верхніми передніми зубами. Видно тільки верхню губу, вона тягнеться вниз, до підборіддя. Утримувати такий стан не менше 5 секунд.

заховати верхню і нижню губи, втягнувши їх в рот і злегка стиснувши передніми зубами. Утримувати такий стан не менше 5 секунд.
«Рубанок»
Пошкребти нижніми центральними зубками по верхній губі не менше 10-15 разів. Нижня щелепа висувається вперед і енергійно працює. Потім те ж саме повторити з нижньою губою, але її треба буде «обробляти» вже верхніми зубами.

Використовуючи перераховані вправи, ви легко зможете самі складати довільні і показові програми для артикуляційних органів вашого малюка.
Не варто тільки забувати, що всі вправи треба виконувати перед дзеркалом. Воно допоможе впоратися з артикуляцією важких звуків. І скоро мова буде чистою і правильною!